Strony
Na temat
  • Loty Katowice ManchesterLoty Katowice Manchester
    Sposób na urlop. Wraz z nadejściem ferii zimowych zbliża się okres pierwszych urlopów w tym roku. Zapaleńcy śnieżnej zabawy wybiorą górskie destynacje, w Polsce bądź za granicą. Gdy wizja spędzenia …
  • Niszczarki do papieruNiszczarki do papieru
    Odpowiednio przystosowane biuro dla firmy. Zakładając własny biznes oprócz wkładu finansowego i oczywiście pomysłów, powinniśmy także pomyśleć o miejscu na siedzibę naszej firmy. Powinna to być lokalizacja dobrze dostępna, widoczna …

Dystrybucja dóbr konsumpcyjnych

Dystrybucja jest to droga dotarcia z produktem bądź usługą od producenta do finalnego nabywcy. Coraz częściej przedsiębiorstwa przywiązują większą uwagę do tego, aby swoją działalnością gospodarczą tworzyć sieci wartości. Pragną, aby wszystkie ogniwa w kanale dystrybucji działały na wspólną korzyść, a nie jest to łatwe. Sieć tworzenia wartości jest swego rodzaju systemem kontaktów partnerskich oraz sojuszy, które firma zawiera mając w perspektywie ciągłe powiększanie zasobów, bądź też wzbogacają swej oferty. Każda sieć wartości zawiera w sobie kanały dystrybucji, które tworzą pośrednicy. Kanał marketingowy, czy jak kto woli – dystrybucyjny, jest grupą współzależnych podmiotów, które uczestniczą w procesie umożliwiania klientom użytkowanie lub konsumpcję produktu bądź też usługi. Trzeba powiedzieć, że zupełnie inaczej wygląda dystrybucja dóbr konsumpcyjnych, a inaczej dóbr przemysłowych. W zakresie dystrybucji dóbr konsumpcyjnych możemy wyróżnić cztery podstawowe rodzaje kanałów. Pierwszy z nich to kanał zero szczeblowy, który obejmuje wyłącznie dwa ogniwa – producenta i odbiorcę. Nie występuje w nim żaden pośrednik. Drugim kanałem jest kanał jednoszczeblowy, który składa się z producenta, detalisty i odbiorcy. W tym względzie to detalista jest pośrednikiem w kanale dystrybucji. Czwartym typem kanału jest kanał dwuszczeblowy, do którego zalicza się producent, hurtownia, detalista i odbiorca. Ostatnim, czwartym typem kanału dystrybucji, jak łatwo się domyślić, jest kanał trójszczeblowy, w którym występuje producent, hurtownia, drobny pośrednik, detalista i oczywiście odbiorca docelowy. Jak widać, każdy z kanałów składa się z pewnych ogniw. Im dłuższy jest kanał dystrybucji, tym dłuższą drogę musi przebyć dobro konsumpcyjne, aby trafić do klienta docelowego. Każdy z pośredników dystrybucji pobiera pewne prowizje i narzuca swoje marże. Dlatego też towary u producenta, czy w hurtowni są tańsze, niż te dostępne w sklepie detalicznym. Nie zawsze jednak tak musi być, czasem nawet w sklepie detalicznym kupimy daną rzecz po całkiem korzystnej cenie.

Leave a Reply